Despre ce ar trebui sa fie alegerile astea. Dar nu vor fi

Vom vedea discutandu-se o multime de subiecte la alegerile pentru Parlament din 2016. Ba cine e mai cinstit si cine nu. Ba cine a distrus tara sau cine o va distruge. Ba cine e mai (in)competent, ba cine are oamenii cei mai buni. Sau cine va da premierul si cine va face Guvernul.

Vom vedea discutandu-se de toate. Mai putin cel mai important lucru pentru viitorul Romaniei:

CE FACEM CU SISTEMUL ASTA DE JEFUIRE SI RISIPIRE A BANULUI PUBLIC, POLITIZAT PANA LA REFUZ, CENTRALIZAT SI INEFICIENT.

Ce facem cu adevarat, nu fraze generale sau dorinte precum „politicieni mai cinstiti” sau „tinem cu DNA-ul ca asa se curata Romania”. Sigur ca DNA-ul si alte parchete vor face dosare la nesfarsit, dar asta conteaza prea putin daca nu mergi la radacina problemei.

Un imens cerc vicios

Problema in sine este una singura si poate fi rezumata asa: Partidele fie castiga demnitati (primarii, sefii de Consilii Judetene, locuri in Parlament samd). Apoi sunt completate locurile neelective – in Guverne, aparatele de lucru din primarii si CJ-uri, institutiile deconcentrate. Criterii zero. Numirile depind de apartenenta la un partid. La fel si eliberarile din functii.

Ce fac sefii astia de institutii numiti sau alesi? Ca sa se mentina in functii, respectiv ca sa ii mai puna partidul pe liste, trebuie sa dea ceva inapoi. Nu mai vorbim de faptul ca trebuie sa-si ia si ei cate ceva, ca doar nu e nimeni naiv sa creada ca traiesc doar din salariu.

De obicei, „dat inapoi” sau „tras pentru el” inseamna contracte de stat. Esti primar si vrei sa faci un drum? Trebuie sa dai firmei recomandate de seful tau de la partid. Vrei-nu vrei. Te poti gandi ca il refuzi. E ok, doar ca data viitoare nu te mai pune pe lista partidului. Castigi si asa, sa zicem. Apare o problema si mai mare. Banii. Cum mai mult de trei sferturi dintre primariile romanesti nu se finanteaza singure, depind de alocarile de la Consiliul Judetean dar mai ales de la bugetul central. De la Guvern. Nu exista criterii, primesti bani daca are pofta ministrul (de obicei ministrul Dezvoltarii Regionale, de acolo se dau cele mai multe). Seful tau de judet sustine Guvernul. Sau il va sustine in curand, ca la noi niciun partid nu ramane la putere mai mult de 4 ani. Poti sa faci mofturi cu el? Faci, dar ramai fara bani.

Dar nu intotdeauna esti presat. Probabil ca in cele mai multe cazuri nu esti. Adevarul e ca vrei si tu niste bani si ii poti obtine foarte-foarte usor, cu o semnatura. Ai de facut o lucrare care costa 100.000 de euro? La comisionul standard de 10%, ala caruia ii dai contractul (pe o licitatie „blatuita”), iei 10.000 de euro. FARA NICIO PROBLEMA. Daca e contract de 2 milioane de euro, iei 200.000. 400, daca esti lacom. De aia iau astia de toate, de la panselute de 100 de lei firul la cosuri de gunoi de 900 de lei. Pentru ca isi trag „partea leului”.

Pentru asta au cazut aproape toti primarii luati de DNA. Mazare, Vanghelie, Stavarache, Apostu si multi altii.

Asa sta treaba si daca esti director, directoras sau in orice functie de decizie pe undeva. Sau, de ce nu, ministru. De fapt, cu atat mai mult. Primarul poate rezista in functie, tu esti demis cat ai zice peste daca nu asculti comenzile politice. Asa ca oamenii continua sa dea contracte de stat. O semnatura si se rezolva. Se imbogatesc ei, ii imbogatesc pe altii. Ori ambele, ca asa se poarta intre domni.

Banul conduce jocul

Esenta sistemului corupt este banul. Nu e vorba doar de faptul ca sumele alea din contracte ii imbogatesc pe unii (din banii nostri). E mult mai mult de atat: O parte din banii aia se intorc la partide. Sunt folositi in campaniile electorale. Sunt folositi pentru finantarea unor posturi de televiziune, radiouri sau ziare care sa traga tare cu tine sau sa-ti distruga adversarii.

Adesea sunt folositi pentru a cumpara voturi direct. Dai 100 de lei (de multe ori mai putin) si primesti un vot. Vreti cateva exemple? Mergeti in comunele din Ilfov in perioada alegerilor. Faceti-va si viza de flotant, puteti lua si cate 500 de lei de caciula in zonele mai bogate, cu interese mari! Poti sa cumperi si indirect. Avertizezi un primar (sau vreo 2.000) ca daca nu aduce oameni la vot nu mai primeste bani la buget, de la Guvern sau CJ. Omul la randul lui face cum stie. Fie ii convinge, fie ii mituieste, fie ii santajeaza (de obicei ca le taie ajutoarele sociale).

Cum se traduc toate astea? Sistemul de partide corupte si afaceristi legati de ei ramane intact. Presa cumparata le asigura suportul mediatic, iar banii le permit sa aiba un avantaj incorect. Nu mai vorbim de sistemul centralizat si monopolist care sufoca democratia din sistem – liderii din teritoriu nu vor parasi partidele „sistemului” (adica aproape toate) pentru ca raman fara sprijin pentru localitatile lor. Nici crearea de noi partide nu e incurajata, intrucat daca nu esti din cercul celor legate de distribuiri de bani de la Guvern sau Consiliul Judetean ai de pierdut.

Cum iesi din cercul asta?

Foarte greu iesi. Ai nevoie de partide care sa-si asume schimbarea.

In primul rand sa depolitizeze o multime de functii din administratie astfel incat sa nu fie la indemana partidelor care sa-si numeasca oamenii cum vor ele. Doar ca de ce s-ar impusca partidele singure in picior? Ele cu asta se hranesc, asta sunt. Oamenii care fac campanie trebuie sa primeasca ceva, nu?

Apoi ar trebui rezolvata problema achizitiilor publice corupte. Din nou, nu ai impulsuri pentru asta. Cum sa nu le dai nimic afaceristilor care iti finanteaza campania? Partidul care face asta e condamnat sa aiba mai putine resurse decat altul care continua sa faca si, aproape sigur, sa piarda.

La ora asta, principalele partide ale Romaniei, de la PSD si PNL la ALDE si PMP, fac parte din cercul asta si este foarte greu sa iasa din el fara sa-si riste propria supravietuire sau eliminarea majoritatii liderilor sai.

Cea mai mare speranta pentru reforma pare sa vina din partea Uniunii Salvati Romania, insa nu ar trebui sa ne asteptam nici de la ei sa ceara o reforma prea profunda a statului. In primul rand pentru ca sunt inca „subtiri” si, cum au aratat pana acum, ideile lor despre guvernare inca nu s-au structurat mai profund de chestiuni legate de anticoruptie, transparenta, buna administrare, oameni de calitate. Nu am vazut la ei nimic despre structura sistemului care domina Romania. In al doilea rand sunt inca prea mici pentru a produce un impact. Pot crea insa o bresa de la care discutia se poate extinde

Nu ar trebui sa ne punem cartile pe asta, totusi.

Sistemul de care am vorbit se destructureaza greu. Va fi nevoie ca un partid (sau/si o parte importanta a societatii civile) sa ridice problema asta, sa insiste pe ea si sa o faca tema de dezbatere, chiar tema de dezbatere electorala. Apoi va trebui ca societatea sa constientizeze problema si sa insiste pentru schimbarea ei. Din nou, nu e usor, pentru ca tema e cel putin complexa. Ca o paranteza, protestele dupa Colectiv, chiar daca animate de o minoritate reformista si bine informata, nu au tintit „inima” acestui sistem.

Din pacate. Pentru ca increngatura asta de interese, coruptie, bani care alimenteaza partide „statice”, politizare si monopol politic este lucrul care tine pe loc dezvoltarea Romaniei.

Share This:

Un gând despre “Despre ce ar trebui sa fie alegerile astea. Dar nu vor fi

Lasă un comentariu

Close